grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Stan taboru

Radny Paweł Sowa dopytuje w interpelacji o stan taboru tramwajowego w Poznaniu.

Tramwaj jadący po torach, z jednej strony torowiska kilka drzew, torowisko częściowo przysypane opadłymi liśćmi - grafika artykułu
Fot. Miasto Poznań

Radny otrzymuje informacje od mieszkańców na temat niezadowalającego stanu taboru tramwajowego. Część osób twierdzi, że na obsługę linii kierowane są składy tramwajowe z wysoką podłogą, co utrudnia wsiadanie i wysiadanie osobom z ograniczoną sprawnością. Mieszkańcy wskazują, że prawdopodobnie nowoczesne składy niskopodłogowe stoją w zajezdni, wyłączone z użytkowania ze względów technicznych. Paweł Sowa powołuje się też na doniesienia medialne sugerujące, że dzieje się tak z powodu braku pracowników serwisujących pojazdy. Dodatkowo część kursów wypada ze względu na brak jakiegokolwiek sprawnego taboru.

Radny prosi o informację ile pojazdów z niską podłogą jest uruchamianych w codziennym kursowaniu w dni robocze oraz w soboty i niedziele, a także ile pojazdów i jakiego typu jest niesprawnych technicznie. Pawła Sowę interesuje również ile osób w MPK jest zatrudnionych na stanowiskach obsługi technicznej i jak ta liczba kształtowała się w latach 2019-1923.

W odpowiedzi Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne informuje, że w dni robocze, w popołudniowym szczycie uruchamianych jest 176 składów tramwajowych, w tym 131 niskopodłogowych (74,43% całego uruchomienia). W soboty uruchomienie wynosi 89 składów, wszystkie niskopodłogowe. W święta, w godz. 11-23 jest to również 89 składów i także wyłącznie niskopodłogowe.

Według stanu na dzień 29 lutego br., niesprawnych było 20 tramwajów, w tym: Siemens Combino - 3 szt., Solaris Tramino - 4 szt., Moderus Gamma - 3 szt., RT6N1 Tatra - 3 szt., Moderus Beta - 3 szt., Moderus Alfa (wysokopodłogowy) - 4 szt.

Na koniec lutego br. w MPK zatrudnionych było 165 pracowników warsztatowych (bez administracji i mistrzów), wobec planowanego zatrudnienia 180 osób (15 wakatów). Do odpowiedzi dla radnego zamieszczono również tabelę prezentującą zatrudnienie pracowników zaplecza technicznego w latach 2019-2023 oraz obwieszczenie wewnętrzne spółki w sprawie uruchomienia tramwajowego do 1 lutego br., zawierające szczegółowe dane w tym zakresie.

oprac. red.