grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Przyczyny "wężykowania"

Radny Paweł Sowa skierował zapytanie w sprawie wężykowania tramwajów na trasie PST.

Tramwaj jadący po wiadukcie, pod wiaduktem trwa, obok wiaduktu drzewa - grafika artykułu
Fot. MPK Poznań

Radny prosi o odpowiedź na następujące kwestie: jakich typów pojazdów dotyczy problem wężykowania, jakie są wyniki dotychczasowych analiz na temat przyczyn wężykowania oraz czy tramwaje Moderus Gamma zostaną poddane modyfikacjom technicznym, by móc obsługiwać trasę PST.

Odpowiadając radnemu, poznańskie MPK na wstępie wyjaśnia, że wężykowanie w pojazdach szynowych jest zjawiskiem normalnym, zapewniającym samośrodkowanie zestawów kołowych na torze, co ogranicza zużycie obrzeży kół. Problem pojawia się, gdy oscylacje te nie są odpowiednio tłumione, co wpływa negatywnie na spokojność biegu tramwaju i komfort podróżowania.

Trwają prace nad rozwiązaniem problemu wężykowania tramwajów Gamma, a firma Modertrans testuje w wybranych pojazdach kolejne rozwiązania mające na celu wyeliminowanie problemu. Jazdy próbne odbywają się w godzinach nocnych. Dotychczasowe wyniki wskazują, że przyczyną problemu jest koincydencja kilku czynników, z których najistotniejszym są niewłaściwe parametry układu zawieszenia tramwajów.

Problem został zgłoszony producentowi w ramach gwarancji, w związku z czym tramwaje powinny zostać przywrócone do stanu prawidłowego staraniem firmy Modertrans. Z kolei MPK dokonuje okresowych pomiarów i zabiegów utrzymaniowych torowiska PST, uczestniczy w jazdach testowych oraz udostępnia torowiska i infrastrukturę zajezdniową dla wykonania niezbędnych prac. W drugim kwartale 2024 r. planowane jest zakończenie badań tramwaju Moderus Gamma, a MPK stara się, aby tramwaje te mogły powrócić na trasę PST w najkrótszym możliwym terminie.

oprac. red.